Djupa tankar på söndagskvällen..

Människan är ett oroligt djur. Människan söker ständig bekräftelse
på att det hon gör är rätt och riktigt.
Människan vill passa in och vara med i gruppen.
Här blir ålder ett problem, ålder kategoriserar, utesluter och sätter gränser.
Ålder skänker förmåner och bankar dig i huvudet med förbud.
den säger vem du är och vad du ska göra.
Bekämpa åldern säger jag!!

Jag är 26 år gammal och i mars blir jag över en sekund 27. vad säger det om mig? Kan du med endast den informationen tala om vem just jag är? Vad jag gör, tycker, tänker gillar eller inte? Kan du med den lilla informationen tala om vad jag passar för, hur jag bör vara el med vem? Nej, jag tycker inte det.
Visst en del kanske du kan säga. Under vilka år jag gick i skolan och med vilka. Vilka stora händelser jag upplevt eller inte. Men sen då? Visst om vi säger att jag under min uppväxt umgåtts med dom som är jämngamla och att vi var helt vanliga barn. Då bör du kunna säga en del om hur jag är. Men om det inte var så då?, om jag inte umgicks med dom? Eller om jag sen barnsben umgåtts med mina föräldrars bekanta eller i flera år jobbat med personer som är 10 år äldre än mig.
Vet du fortfarande vem jag är bara genom den lilla informantionen att jag är född 1980?

Jag kategoriserar oxå till en viss del människor efter hur gamla dom är, men jag har lärt mig att det lätt blir fel. För hur är egentligen någon som är 30? Vem har bestämt hur den 30 åriga killen/mannen ska vara?
Hur kan man säga till någon att "du är som du var 26 inte 30". Alla som är 30 är 30. Det är inget beteende, det är en siffra som visar hur många år du har tillbringat på denna jord!

Jag tror (el rättare sagt vet, hehe ;-) att vi går miste om en massa bra relationer till andra genom att vara så åldersfixerad. Att sätta upp gränser som att : jag ska inte dejta någon som är mer än 1 år yngre än mig (gäller oftas tjejer)  el jag ska inte dejta någon som är mer än 5 år äldre. Det känns ganska korkat.

För vad är det som säger att någon som är 3 år yngre än mig inte kan vara på precis samma nivå som någon som är 8 år äldre än mig? Ja, deras livsituation kanske ser annorlunda ut och dom kanske har upplevt andra saker.
Men ni ska inte vara så säker på att det nödväntigtvis är 31åringen som upplevt mest och samlat flest vuxenpoäng.
Jag vet folk som är mellan 20-25 som gjort mer karriärsmässigt än dom flesta 30-40 åringar jag känner.

Min poäng är att döm inte andra baserat efter vilket år dom är född!

En av anledningarna till att mina tankar kom in på dom här funderingarna är att
jag häromdagen höll på att sätta smörgåsen i halsen när jag kom på att jag fyller
27 snart! Satan,.... 27!!!!
Fattar ni?? Det gör inte jag.

/S


Åsikter!!
Skrivet av: mamsen

ja visst är det hemskt. Du närmar dig 30 bast!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2007-01-28 @ 19:14:11
Skrivet av: sofie

Tack mamma för dina fina ord! Grrr! (hihi)

2007-01-28 @ 19:27:55
Skrivet av: Matilda

haha ywonne! :D
Sofie Bra skrivet :)

2007-01-31 @ 16:08:31
Skrivet av: sofie

Tack Matilda!!

2007-01-31 @ 19:14:43

HÄR kan du skriva till mig!

Du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

Adressen till din sida vill jag ha!

Varsågod å skriv!

RSS 2.0